lördag 23 augusti 2008

Plane spotting...

...har jag aldrig ägnat mig åt. Det får nästan min vanliga hobby att verka som något helt normalt... Nåja, jag är inte speciellt fördomsfull så när Plast-Göran och PeO ringde och undrade om jag ville följa med till Arlanda och fota flyg så varför inte prova?

Två timmar i en av banändarna resulterade i flera hundra bilder. Kanske inte jordens fotografiska höjdpunkter men en bra övning i att panorera och få till skärpan mot rörliga mål. Kul också att om man missar en så kommer nästa om någon minut!

Det som kommer är mest 737, Airbus 319, MD-80 och diverse turbopropmaskiner. Inte en enda riktigt tungviktare på hela kvällen. Göran och PeO har länge försökt fånga en Jumbo men inte lyckats, man förstår lite grann hur en fågelskådare känner sig!

Ett litet urval. Jag kommer absolut att hänga med på fler fotoexpeditioner, med lite bättre väder så blir det både enklare fotoförhållanden och finare bilder! Till största delen grå eller vita flygplan mot en grådassig himmel blir lätt lite urvattnat men det var kul att komma ut där och få lite guidning av någon som varit där förr.

En Embraer från LOT, ser ut som en korsning mellan en Airbus och en 737! Dessa winglets, så vackra!

Sterlings 737:or, det kom en hel hög sådana!

BAE146 (eller vad den nu heter nuförtiden) med öppen luftbroms.


Lite blandade landningsbilder!


Ingen aning om varför Golden Airs SAAB 2000 är Star Wars märkt!

Och till slut en av SAS 737:or!

Inga kommentarer: